21 april 2014

Några tankar om tillit


Att leva utan fasta ramar kräver tillit. Tillit att tak över huvudet och mat på bordet kommer finnas också i framtiden, även om det inte finns en klar plan över var medlen ska komma från. Då behöver vi lita på att de önskningar vi kastat ut plockats upp av någon vänlig norna som genast satt igång att väva: med mer intrikata mönster och hårresande spännande färgkombinationer än vi själva skulle kunnat komma på. Men tillit handlar inte bara om att lita på att världarnas krafter är på vår sida. Det kan aldrig vara att luta sig tillbaka, ta en kaka till och förvänta sig att allt ordnar sig bara vi tror (på vad infoga valfri form). För mig handlar tillit mer än något om vår relation till oss själva.

När vi kikar på om vi är på rätt väg bör vi kanske först kolla av om vi hållit våra löften till oss själva. Har vi slutat tänka på det där destruktiva sättet, har vi lagt den där timmen per dag på att styrketräna, skriva, meditera, fotografera eller plugga? Har vi ens börjat kontakta de personer vi vet har information vi behöver till vårt nya storslagna projekt?

Hur kan vi ha tillit till att världarnas krafter står på vår sida om vi inte ens litar på oss själva? Vi är också krafter i världen. Vi är också skapare. Vi är garanterat skapare i våra egna liv. Om vi ska kunna leva i trygg vetskap om att det ordnar sig måste vi kunna lita på att vi gör vår del. Visualisera gärna dina drömmar. Men glöm inte göra jobbet. Håll dina löften till dig själv. Med tiden kommer en välvillig GudsMorsa kasta oväntade gåvor i ditt knä. Men först vill hon se att du har vad som krävs för att ta hand om dessa gåvor.

Och nu när jag skrivit allt detta av ingen annan anledning än att påminna mig själv om det självklara, måste jag rusa vidare. Jag har löften till mig själv att hålla.


(foto: Progreso, Yucatan, Mexico)

Inga kommentarer: