7 maj 2008

Mellan Beltane och Sommarsolståndet

Tiden mellan Beltane och Sommarsolståndet driver på all form av växande och kreativitet. Det sprudlar av liv och doftar så gott, till och med mitt i stan, från blommande träd och rabatter. När jag går/springer min morgonrunda är bokbladen en sinnebild för hjärtchakrat och himlen ovanför halsens strålande chakra. Vad gör man, förutom umgås, älskar och ser ut? Man går i spinn eller skapar något. Så jag skapar och mina projekt växer. Från målade skinnpåsar där mina stenar ska bo, till texter om urgamla varelser som vaknar igen.
Jag läste nyligen igenom anteckningar från en sejdkurs där jag rest på Betydelsen av Tid för Magiskt arbete. I denna resa - som var en trumresa - fick jag upp bilden av Tiden som ett hjul. Såhär stod det i mina anteckningar.

Hjulet börjar röra sig (medsols). På hjulets högra sida finns den nedåtgående rörelsen. På vänster sida den uppåtgående. Nedbrytande och uppbyggande. Nu läggs fler hjul till i bilden. Årshjul, dygnshjul, eonhjul, månvarvshjul, osv. Det finns även tidshjul som tillhör personer och andra varelser. Hjulen rör sig i förhållande till varandra. Som för att förtydliga får jag se en bild av ett urverk. Det är av vikt att tiden är mekanisk – den fungerar efter sina egna lagar. Om man vill arbeta magiskt är tidpunkten viktig i förhållande till hur mycket motstånd som sätts upp gentemot det magiska målet. Man kan antingen följa med i hjulens rörelse och ex-vis arbeta med nedbrytande ting vid Samhain eller svartmåne, eller kämpa emot och arbeta uppbyggande. Men viljan är svag i förhållande till tidshjulens rörelse och energi går förlorad. Det finns så klart alltid många hjul i rörelse på en gång som befinner sig i olika faser. Ju fler hjul som synkar med magiarbetet, desto mindre motstånd och mer effektivt arbete. Det finns också tidpunkter då massor av hjul rör sig åt ett håll och kan man pricka in dessa tidpunkter kan även ganska enkelt magiskt arbete få kraftfull effekt.

När jag såg den här bilden framstod det magiska arbetet så enkelt. Att fokusera på växande då tiden befinner sig i uppgång på flera kuggar, som vinterhalvåret är ungefär som att klättra uppför ett rullande kvarnhjul. Det kanske går. Man kanske hinner. Men det tar en xxla massa energi. Men om vi följer rörelsen i rätt ögonblick, behöver vi bara lägga in ett uns av vilja och resten sköter sig själv. Eftersom magi är livets puls och kärna fungerar det på allt.
Just nu går många hjul uppåt och banar väg för det växande, kreativa och närande. Det stora årshjulet fortsätter uppåt fram till sommarsolståndet då det vändet och vandrar nedåt igen. Månen växer just nu, och med det våra drömmar och önskningar. Den som lägger ett uns av vilja på att utöka saker i sitt liv och att skapa behöver bara att lägga in ett korn av kraft och sen hänga med när det händer. Det blir inte bättre än så här. Tills liknande tider kommer igen. För det gör dom. Allt vi behöver göra är att uttnyttja dom när dom är här.



Inga kommentarer: