6 maj 2009

Bara Jag Får Vara Här

Det regnar och blåser utanför. Det är underbart. Härinne är det storstädat, och ljusen brinner på mina altare.
Jag har saker att göra - och gör dem gärna. Bara jag får vara hemma; bara jag får vara här; på min fårskinnsfäll, när äppelblomsblad flyger i luften utanför fönstret.
Jag känner Skogsfrun nära. Varje gång jag sluter ögonen är hon där. Stark nu när saven stiger i träden.
- Kom ihåg björkbladen, viskar hon. Och jag minns hur hon visat mig de nyutsprungna, späda skottens, läkande krafter för länge sedan.
Någonting har hänt. Världarna kryper närmare varandra; mellan Midgård och Alvheim har byggts en bro i mitt hjärta. Skogsfrun står på bron. Hon är också en nyckelbärare, en väktare och en portfinnare. Jag känner hennes leende, likosm hennes huggtänder, innanför min hud.
Det blåser och regnar utanför. Jag har saker att läsa, och gör det gärna. Bara jag får vara här, på min fårskinnsfäll, i min hud.

Inga kommentarer: