7 september 2009

En Resa, ett Land, en Plats, ett Hem


Två veckor på resande fot i ett land där levande gudar vandrar bland fattiga och rika; där rikedomen är stor i själar och sjalar, och den fysiska misären lika mäktig; där gamla traditioner brottas med vulgära importer - Kali, Durga, rosa, rött, grönt, väldiga fladdermöss, sopor, haltande hästar, skönhet, saris, bindis, hemlösa hundar, Coca-cola, uppträdande barn, hjälpsamhet, påstridighet, tänkvärdhet, rikshaws, tutor, buller, blått, lila, avgaser, grillad majskolv, gammal, helig, orange, Vishnu, guld, tredje öga, platt, trångt, öppet, luft, bön, berg, himmel -
Det här har varit en tid att uppleva snarare än producera.
Nu flyttar vi; behåller närheten till gården och äppelträdet som växer, närheten till grannarna och parken, men får större utrymme: ett sovrum och varsin arbetsplats, rum att dansa, träna och meditera. Varje penseldrag, varje placering, varje uppsatt bild är ett manifest över hur vi vill leva och vara - Sunna, Saga, orange, guld, vit, kaffe latte, musik, frid, blått, sagoböcker, foton, anslagstavla, mattor, trägolv, doftljus, Idun, meditation, dörr, Hel, Nornorna, livsplats, öde, rymd, öppet, luft, bön, berg, himmel -
En tid att göra snarare än beskriva.
Därför går bloggen fortsatt på lågvarv, liksom skrivandet i övrigt, bildgörande och skapande. En sak i taget, ett projekt åt gången. Som det stod på min favoritvägskylt på väg upp i bergen: Drive slow, Live long.
(foto: av mig, från Manali, Himalaya)

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Välkommen hem!

insiktens rena flöde sa...

Jävlar! Bara så du vet... nu kan inget hålla mig borta ifrån dig och din hemstad. Bli inte förvånad om jag dyker upp mitt i flyttkartongerna som den milda och timida person jag är!
Intressant att vi tänkt samma tankar!

Sofia sa...

Tack, och ...

jag tror jag placerar dig på altaret, bland alla andra fina figurer. Där kan du sitta och sjunga så blir hela nya hemmet glatt ... ;)

rent hus sa...

Jag är redan där!