19 april 2011

Lärare i hednavärlden

Jag ser mig ständigt om efter människor att inspireras av. Och den som söker skall finna. Många är mina mina lärare - vänner, bekanta, flyktigt sedda: jag lär mig gärna av andra. Blir inspirerad, och upplyft av modiga medmänniskor. Men ibland letar jag efter dom där särskilda lärarna som kan få mig att utvecklas inom särskilda områden. Som energiarbete, botekonst och runmagi. Jag är inte ensam i detta - ofta hör jag inom hednavärlden funderingar om vem eller vart man ska vända sig för att lära sig det ena eller det andra. Vi behöver såväl förebilder, som människor med djup och genuin kunskap.
Utbudet av hedniska lärare och tjänster är egentligen inte liten. Det finns gott om folk som vägleder, helar och lär ut. Ibland blossar diskussionen upp med problemet med bristande diplom och erkända utbildningar. Det är helt enkelt svårt att bedöma vad man får för sin tid och sina pengar.
Jag har jobbat fram ett par enkla principer. De kan låta simpla, men fungerar ganska så bra. Den första utsorteringen är rakt - i - magen känslan. Den här personen, som hon eller han presenterar sig själv och sina kunskaper bara känns rätt.
Det andra är skvallerprincipen. Hednavärlden är ganska liten och det bästa sättet att få reda på vad och vem som är värt besväret är att kolla med sina vänner och bekanta om de varit på en kurs med så och så. Jag nöjer mig inte med ett "det var väl ok". Min tid och mina pengar är mer värda än så. Men om en kompis säger "det var fantastiskt" eller, "det hände något viktigt och oväntat" då spetsar jag öronen och lägger namnet eller företaget på minnet.
Det tredje är det logiska sambands principen. Den går helt enkelt ut på att jag aldrig låter någon vara lärare för mig inom ett område som dom inte själva behärskar. Enkelt uttryckt - att tala om för någon annan hur de ska leva är enkelt, men att leva sin kunskap är desto svårare. Jag lär mig av dem som lever sin kunskap. Det vill säga, om någon ska lära mig om healing, ska de själva vara friska. Om någon ska lära mig om hur man sköter sin ekonomi, ska de själva ha ordning på sin ekonomi. Om någon ska lära mig om stresshantering, ska de själva vara lugna i stormen ... ja, ni förstår.
Var rädd om er tid och era pengar. Välj lärare väl. Varför inte skapa era egna principer att vägleda er. För vem kan veta bättre vad ni kräver än ni själva?

Inga kommentarer: