17 mars 2015

Jord och sol och hjortarnas återkomst


Igår var en tung dag. Eller trött snarare, mitt i det svidande vackra vårvädret fanns ingen lust eller energi kvar för något. Larvade fram sådär som man kan göra, utan någon särkild inspiration, fixade något här och sen något där. Men hjärtat var inte med, och inte kroppen heller. För mycket på listan, för lite vilja och driv.

Sen bestämde jag mig för att skärpa mig. Det kan jag göra för det mesta, även om det är lite smärtsamt, och kräver vissa personliga tricks och en och annan gammal välbeprövad kliché. I det här fallet:

  • Ett steg i taget
  • Det viktigaste först
  • Om du inte vet vad du ska göra kan du alltid städa ett hörn
  • Magi fungerar alltid även om du inte vet varför, eller hur

Så jag bestämde mig för att tvätta ett av de elva nätfönstren på verandan, som förmodligen inte blivit tvättade på åratal. Det tog ett antal svarta tvättvatten med bikarbonat och vinäger, avslutat med tillägg av cederolja för andligt renande (och möjligen en viss avskräckande effekt för allmänt oknytt i form av småkryp). Jag avslutade med att hänga upp två kristallglober som jag fått av M. Inspirerad av de keltiska solsystrarna Aine och Graine bad jag om Jord och Sol, om fertilitet och ett och annat glittrigt mirakel. 

På kvällen invaderades fältet utanför av hjortar. Jag och M räknade och räknade de vårrusiga, runtspringande, betande vännerna och kom till slut fram till att det var arton stycken. Så många har vi aldrig sett här förrut. När de gjorde språng och stod på bakbenen suckade vi samfällt och konstaterade: Jord och Sol, ett steg i taget, magi fungerar och det finns många små mirakel i världen.


(Jord och Sol glob: Trädhuset, Creek side, Virginia)


Inga kommentarer: