11 oktober 2011

Runskola - att bära runorna inom sig


När vi närmar oss runorna söker vi komma in i deras djupare lager. På samma sätt som vi dyker ner i vårt undermedvetna när vi drömmer. Ibland drömmer vi om sjöar – våra egna känslor – ibland om hav – känslorna på en kollektiv nivå. Vi söker finna en mening med runorna som är såväl vår egen och som vi delar med andra. Ofta tvinnas dessa trådar om varandra för vi är människor och delar både vår samtid och vår historia.

Det allra viktigaste i sökandet är att hålla sinnet så rent och vidöppet som möjligt.

Ett sätt att arbeta är att bära runorna med sig. Välj vilken runa du vill börja arbeta med. Om du arbetar med Utharken och vill börja från början är det Urrunan som är begynnelsen på din färd. Intentionen är allt i magiskt arbete. När du bestämt dig för att bära Urrunan med dig har du redan startat det magiska arbetet. Det kan dock vara till hjälp att visualisera – föreställa dig – runans form någonstans i kroppen. Intiutivt vet du vart du ska placera den. Urrunan vill troligen bo i rot eller navelchakrat, hos en kvinna mer specifikt i LivModern. Bestäm också en tidpunkt för hur länge den ska sitta där: en vecka, en dag, en timme.

Notera allt som händer under den tid du låter runan sitta i din kropp. Det är naturligtvis lättare om du gör saker som inte kräver hela din mentala uppmärksamhet: som promenera, springa, diska, dansa eller gräva i jorden.

Runan kommer att tala till dig på alla möjliga sätt. Uppmärksamma känslor och vibrationer, händelser och synkroniteter. Känn också efter vad kroppen säger: är den lätt eller tung, rastlös eller lugn? Det kan dyka upp inre bilder till synes från ingenstans, ord och till och med sånger. Ta vara på och lägg på minnet. Skriv gärna upp, eller teckna och måla. Men analysera inte under tiden utan vänta med slutsatserna.


När din utsatta tid är över är det viktigt att du med din intention förflyttar runan ur din kropp. Visualisera gärna hur den lämnar dig och upplöses. Anteckna klart. När du har all information framför dig kan du börja fundera på vad den betyder. När du inte tycker dig kunna få ut mer av dina upplevelser – jämför gärna med andras tolkningar av runor. Det är alltid roligt att se hur mycket som stämmer överens.

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Intressant! Bar urrunan med mig ett par dagar och ja, det var intressant och givande. Först tänkte jag systematisera det, tre dagar, sedan nästa, men det funkar inte, inte för mig. Måste vara någon dag iaf emellan för att smälta och släppa de energier och intryck som urrunan gav. Tack för en utomordentlig input till mina runresor!

Sofia sa...

Tror det är helt rätt att låta det ske naturligt. Vissa runor är snabba i vibrationen och vissa långsamma, så känn efter vad De Vill.

Skulle vara spännande att få ta del av dina upplevelser om du känner för att dela med dig. Skriv gärna en rad till mig om dem ... kram

Karina sa...

Vad spännande! Jag har i flera år tänkt lära mig om runor och ditt sätt att använda dem talar till mig. Att låta dem bli levande. Det ska jag testa.

En vän till mig drog dessutom en runa till mig i eftermiddag och jag som inte ens visste att hon hade dem.

Tack! Nu ska jag testa att bära dem...

Karina

Anonym sa...

Tack för det här underbara initiativet!
Jag blev genast jätteförtjust och vill gärna gå i runskola.
Osäker på om jag kommer att kunna göra trummresor - jag tror inte det just nu, men bära runorna inom sig känns som en övning som skulle kunna passa mig.
Jag ser så fram emot att bekanta mig med runorna. Jag tror inte jag hade börjat intressera mig om det inte varit för dig.
Tack!

Sofia sa...

Karina och Waytowicca. Roligt att ni tycker att det är en bra idé. Vi gör det ihop. Om ni har frågor, eller kommentarer är det bara kul - du också såklart Ingrid. Är de för långa för kommentarsfälten skriv direkt till mig ....

Karina sa...

Vad spännande! Jag har dragit en runa i taget utan att titta på dem för jag tycker att det är svårt att välja. Sist blev det Thurs runa och den kändes jättestark. Tycket det var lite läskigt så jag behöll den bara i ett dygn. Den satte sig i tredje ögat för att hjälpa mig se klart.

Hur gör du när runan känns jättestark? Går du verkligen in i den känslan och utforskar den eller tar du det lite i taget för att inte ta in för mycket. Livet pågår ju samtidigt ; ).

Sofia sa...

Bra fråga Karina, jag var tvungen att fundera en stund. Jag upplever det sällan som ett problem - men det är mycket möjligt (och det kan vara anledningen att jag inte upplever det som ett problem) att jag automatiskt låter runan ta mer eller mindre plats. Sen har ju alla runor mycket olika potential. Thurs är kraftfull och utrensande - men också klargörande. Hur starkt de påverkar oss beror såklart också på hur mycket vi har att arbeta på inom ett visst område.

Kanske inte det klaraste svaret :) men vi undersöker saken vidare ...

Karina sa...

Tack för svaret, Sofia. Jag tror att delen om olyckor gjorde att jag blev lite orolig men klargörande passar väldigt bra på det jag kände.

Runorna tar säkert den plats de ska ta om vår intention är klar. Men det är intressant att se vilka rädslor som dyker upp hos mig. Jag ska testa en trumresa på nästa runa och se hur det känns. Det var ett tag sen...

Din runskola kom precis i rätt tid : ). Tack!