23 juni 2008

Sunnatid - Krigartid

Det vuxna kvinnans arketyp klyvdes för länge sedan i Horan och Madonnan. Det är en av nutida kvinnors Stora Arbeten att föra dem samman; att läka klyftan mellan den närande Modern och den självbejakande Älskarinnan.
Men ännu längre tillbaka i tiden, när samhället växte över sina ramar skedde en annan klyvning. Det är så länge sen att vi knappast minns vad vi förlorade. Då skars Krigarinnan av från kvinnans arketyp och ramlade ner i det omedvetnas djup. Det är dags att dyka ner efter henne.
Stå upp.
Det här är den vuxna kvinnans tid. Freja, Sunna och Ran lever och verkar när tiden är som rikast och varmast. Den vuxna kvinnan består av tre sammanflätade delar - Älskare, Moder och Krigare. Utan varandras näring, egocentrism och beskydd blir de svaga och utlämnade. Vi behöver dem alla. Från Krigaren alstras värden och normer, det vi tror på och förmågan att slåss för det. Om Freja bär dubbelyxan, bär Sunna skölden. Från solar plexus - den lilla solen - kommer kraften att beskydda, att skydda våra verk, vår tro och våra kära.
Stå upp.
Det bästa sättet att få kvinnor att glömma sin kraft är att hålla dem djävligt upptagna. Nu kommer soltider. Fyll dem inte bara med böcker, aktiviter och underhållning. Var rak i ryggen och leta inåt. Världen brinner. Vi behöver dom kvinnliga krigarna, vi behöver valkyrior och amazoner. Hitta dina värden och omfamna dem.
Stå upp. Var en Krigare. Välkommen tillbaka.

2 kommentarer:

Ida sa...

Hej hej kära sofia :)
Nej, vi känner inte varandra — jag tycker att människorna av idag är alldeles för ... ensamma.. nja, privata och tysta och blyga och avskilda från varandra typ, håller du inte med? — så jag tänkte att jag kunde förändra världen lite genom att skriva en kommentar till en helt okänd medmänniska (du). :D

Det jag ville säga var att ditt inlägg var fantastiskt. Jag blev riktigt upplyft och glad och stark och modig och alla andra trevliga känslor man kan få när någon hyllar en. För hylla mig och alla andra väsen där ute, det var precis det du gjorde med ditt inlägg. Stå upp.

Kram kram nu ska jag läsa vidare på din blogg, den verkar urhärlig! :D Sov gott och FIAE /lilith

Sofia sa...

Åh tack! och hej Lilith (detta vackra namn) cirkeln är nu sluten när jag med gott mod kan skriva mer och veta att det är bra för någon ...

allt gott
Sofia