7 januari 2011

Musiktips - Shamanska trummor


Det går lite långsamt att väcka sig till den så kallade vanliga verkligheten och arbetsdisciplinen. Bra då att min första arbetsvecka var hemarbete och jag har kunnat kombinera arbete med att lyssna på musik. Jag har bland annat lyssnat på Shaman Drums av James Asher. Skivan kommer från -02 men är för mig ny musik. Den innehåller en uppväckande samling sånger med multikulturell touch och alltigenom trumdriven. Den sorts trummor som alla hedningar känner igen i blodet. Samtidigt finns här elektroniska inslag. Men de är på intet sätt störande. Tvärtom så gillar jag denna mycket lyckade mix av urgamla rytmer och tekniska hjälpmedel. Med vackra låttitlar som Send in the drums och Red rythm dragon skapar Asher en efterlängtad känsla av att blodet dukar lite fortare. Kroppen vill helt enkelt börja röra på sig när trummorna ljuder.
När jag ändå trillade över denna skiva hittade jag också efterföljaren - Drums on fire som är en ganska liknande produktion med nästan lika hög kvalité. Kan också rekommenderas om man vill ha mer av samma.
På angivna sidor ovan finns samples att lyssna in sig på. Dessa skivor går också att hitta på Spotify. Själv ska jag nu undersöka om Lotus path är något för mig, med tanke på vad jag arbetar med för energier i övrigt.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Vet inte om du lyssnat på Gabrielle Roth & the mirrors, det är lite samma sak. Lyssnar på Waves men hon har även gjort album som Intiation,Ritual, Tribe, Luna mfl.
Just waves får det att klia i mina fötter... ;)

Sofia sa...

Spännande med mer musiktips ... ska lyssna ...