11 januari 2012

Vagnsruna, reseruna, resa genom året

Runt om på hedniska bloggar ser vi berättelser om "min årsruna". Och visst är det spännade att dra en runa för hela året framåt och drömma om vad detta kommer att innebära. För att inte tala om att få gör resan genom året och se vad som händer. När jag nu skulle fortsätta mitt skrivande om runorna längst runraden insåg jag att nästa runa inte var någon mindre än min egen årsruna. Jag drog för året Vagnsrunan.

Sunna som kör solvagnen över himlen med Ulven jagande efter, redo att sluka solen och lägga världen i mörker. Eller Freja som balanserar vagnen som far över grantopparna dragen av lodjur. Det här blir ett år med behov av koncentration, balans och närvaro, men också ett år fullt av äventyr och rörelse. Det är extra roligt att jag redan planerat in fysiska resor som kommer att betyda mycket för mig. "För dig är en resa en andlig upplevelse" sa en av min första häxmödrar till mig en gång. Och det är sant. Sätt mig på ett tåg och jag reser genast i flera dimensioner samtidigt.

Om tarotkortet Vagnen som står nära i betydelse skriver Rosie Björkman: "Nu gäller det att genomföra det du har föresatt dig, hur omöjligt det än kan kännas. Hjulen rullar. Du kan inte stoppa rörelsen nu, och vill inte heller stoppa, det här har du jobbat och planerat för länge, det som händer nu" (Jolanda den trejdes bok om Tarot och Häxkonst s.83).

Precis. Bring it on 2012, jag reser vidare och spännande kommer det att bli.

7 kommentarer:

norrshaman sa...

Man kan ju också tänka sig att det är åskmannen, ibland kallad Tor, som talar genom reid-runan. Kanske vill åskmannen peka på en manlig sida som häxor bör ta till sig och balansera?

Sofia sa...

Man kan tänka sig det. Men jag skulle aldrig tala om för andra häxor vad dom bör ta till sig och balansera. Det vet jag ingenting om. För mig personligen dock, är det precis det jag INTE ska göra :) i år om man med manlig sida menar strukturerad, aktiv eller vad det nu kan vara. Den sidan är snarare överanvänd hos mig. Ska föra in mer av vad vissa kallar "kvinnligt": mottagande, smidigt, känslobaserat. Jag är inte dualist, så jag brukar inte använda denna uppdelning i vardagsbruk.

norrshaman sa...

Reid har som blixtens och åskans runa en väldigt omskakande kraft, som kanske vill peka på sådant som man bör släppa ut/frigöra eller rent av slå sönder och sätta eld på. Det är inte jag som säger vad du ska göra, det är runorna och av någon outgrundlig anledning ville runorna att jag skulle gå in på din blogg och skriva lite om reid. Runorna har ett eget liv, egen vilja och personlighet.

Sofia sa...

Och tack för att du tar dig tiden att berätta om vad du hör runorna säga här. Alltid roligt med ännu en som gör sitt bästa att lyssna och återge.
Runorna har mycket att berätta både om oss själva och andra. Hur vi tolkar det vi hör är dock alltid vårt eget val och vår egen vinkel. Det är också en intressant process som vi kan lära mycket av.

Asynja sa...

När jag läste inlägget tänkte jag på ditt inlägg där du berättar om ditt beslut att göra en ny resa för varje runa.
Snacka om att jag tyckte att det kom en träffande årsruna strax efter att du påbörjat runresan. :-)

Sofia sa...

Ja du har så rätt Asynja. Resor på alla sätt som tänkas kan, inklusive runresor :)

Anonym sa...

Jämmer vad trött jag blir på dig norrshaman! Som "runguru" i detta land vet du säkerligen om att de flesta bugar och beundrar de ord du dryftar. Vad är det som GÖR att du menar att häxor ska balansera sin manliga sida? Vem har bestämt att Tor talar? DU eller ngn annan Odenenergi? Det var Oden som slet i sejdkraften och ville ha den, för det var ngt som han inte hade... och fick han kunskapen genom sitt offer? Det kan man fundera över. Men jag är innerligt trött på hednagubbar som ska tala om för starka kvinnor hur ordningen i alla världar är och ser ut. Du behöver verkligen norrshaman, balansera dina kvinnliga sidor på alla plan INNAN du talar om för kvinnor vad de behöver. TYST!