21 januari 2012

Nya ord - Ormal

Under en chatt med älskade Vännen Vanadotter dök ordet ORMAL upp. Jag tror från mig, men utan samtalet hade det inte uppfunnits. Jag är inte helt säker på vad det betyder men tänker mig en förklaring som ser ut ungefär såhär:

Ormal: Ett uttryck som betecknar människor som organiserar sin värld primärt från den rena Naturen, och kommunicerar med dess krafter och väsen som om om det vore det mest självklara. Ordet kommer från alla de mytologiska ormar och drakar som associeras med Jordens och Naturens medvetna kraft. Ormen står också för förmågan att transformera sig och växa in i ett nytt sammanhang när så krävs. Ormens ömsande förmåga ger det en status som odödlig, här sammankopplat med odödlig som "principer som alltid gäller" det vill säga Naturens och Kosmos principer.

Ormala människor är födda androgyna och med elementen i sin ådror. Människans begränsande regler upplevs ofta som förvirrande, men med viss mognad kommer det att övergå till att vara ointressanta. Den ormale tror på växtkraft, liv, död och magi, men inte på värdet i så mycket annat. I den bemärkelsen är hon anarkist. Begreppet är ofta associerat till personer som dras till shamanism, häxkonst och hedendom.

Ormal: ett motsatsord till det vanligt använda 'normal' som betecknar vad som är önskvärt och ansett i ett människoskapat värdesystem.

4 kommentarer:

Linda sa...

Låter som ett väldigt välpåfunnet ord:) tycker jag, ett sådant som verkligen behövs. Så mycket trevligare att säga att man är ormal än onormal om man inte passar in i "mallen". Det var väl inte en dag för tidigt som det kom upp till ytan.
Kram, Blåöga

Sofia sa...

Visst är det lättare att känna igen sig i än 'normal' :)

Erik M sa...

He he !
Då jag som vanligt innehar mitt alldeles egna tolkningsföreträde skrattar jag gott åt detta, samt att ormfobi inte råder i denna del av bloggosfären. Du är förvisso en av Liliths, Hekates och Isis döttrar !

Sofia sa...

Fina Herr Erik, Mycket värme till dig. Som alltid.