2 februari 2013

Ljus


Ljuset återvänder. Vissa firar Disablot dessa dagar, vissa kallar det för Ljuslågefesten, och vissa för Imbolc efter den keltiska högtiden. Vi tänder ljus och bygger altare för att fira att ljuset återvänder: Under dessa dagar finns potentialen att tillgodogöra oss höga energier, lätta tankar, inspirerande idéer och ett nytänk som vi för med oss in genom året. Som moln och luft, men också renande som vatten och kristall.

På mitt vardagsrumsaltare har jag höga vita stearingljus, ett ljusviolett ljus, bergskristallen för Öster, små ametister, sweetgrass och Palo santo (olika former av naturlig rökelse) runpåsen, en fjäder och en molnformation med glitter som råkade skapas av stearing från förra altaret. För mig finns allt som handlar om den här högtiden symboliserat på detta altare: ljuset, kronchakrat, tredje ögat, det magiska språket, det kreativa ordet, luftelementet, att ha huvudet bland molnen, att rena sig, att se klart ...

... bland annat. Fyll gärna i själv ...

Jag lyssnar på havsvågor - inspelade havsvågor - och drömmer om att sitta vid havet och höra dem när också värmen återvänt. Skapar och dagdrömmer, dagdrömmer och skapar. Och rätt som det är kommer en helt frisk idé flygande från till synes ingenstans. Precis som det ska vara. 

Jag önskar er ljusa Disablotdagar. Låt dom bli precis vad ni vill att dom blir.



Inga kommentarer: