14 juli 2014

Verkliga vildingar - del 1


Med större delen av mina ägodelar bortgivna, sålda eller nedpackade i några lådor, utan fast adress (men med fantastisk boplats) och med resor bakom mig och framför mig, med en försörjning som sträcker sig några månader framåt i tiden och sen är beroende av min egen påhittighet och universums välvillighet, kände jag nyligen ett starkt behov att få vandra tillsammans med kvinnor som tänjer på gränserna. Kvinnor att inspireras av.

Kvinnor som släpper allt, beger sig till andra sidan jordklotet för att själen kräver det, som sover på jordgolv, vars vandrarkängor är deras viktigaste tillgång, som har samtal med shamaner, gurus och den stora Anden, som skriver om sina upplevelser därför att de behöver vittnen till sina upplevelser. Eller helt enkelt tycker om att dela med sig av dem. Som är skamlöst självupptagna och djupt ödmjuka. När Äventyraren har bröst och fitta så händer något i mig. Det finns en suddig figur där som behöver kontur, kött och liv, genom faktiska erfarenheter som levts i den kvinnliga kroppen.

Därför läser jag nu böcker om och av kvinnliga äventyrare och upptäcktsresande. Kvinnor som gett sig ut på för dem okända marker inom och utom, som sätter friheten främst för att de inte har något val, som skalar lager efter lager av förväntningar och statusprylar för att ge utrymme till något annat. Som har sex för rekreation, desperation och passion. Eller inte har det, av samma anledningar. Som väljer medvetet, hänsynslöst och ibland fel. Som kommer på avvägar och hittar rätt igen. Jag behöver dem. Kanske gör du det också. Därför kommer jag nu att dela med mig av min läsning, av mina favoriter bland moderna och inte så moderna kvinnliga äventyrare.

Först ut kommer Cheryl Strayed vara, med boken Vild - en vandring till mig själv.

Fortsättning följer.

2 kommentarer:

JO sa...

Ser fram emot detta. Jag har en bok till dej nästa gång vi ses!

Sofia sa...

Perfekt Vännen. Den boken kommer också att få vara med. Allt kommer till oss enkelt när vi gör det vi måste. kramar