10 november 2008

Återställare för Kropp och Själ

När man har en kropp som skulle diagnostiseras som "bränn och värk kärring" (fast med finare ord) om man brydde sig om diagnoser, och dessutom har ett sinne som gärna befinner sig på minst tre ställen samtidigt. Då behöver man återställa sig ofta. Ibland blir återställare en upplevelse i sig. Så här kan det gå till en dag som denna:
Jag sätter mig i på fårskinnet i Vita fåtöljen med trumman i knät. Altarljusen är tända. Försöker trumma, men orkar inte utan far direkt iväg på en resa. Vandrar i tanken i vacker skog, hittar knivskarp metall på marken. Förstår vad den betyder så jag ställer mig och drar upp långa, kantiga, vassa metallbitar. Det tar tid. Men det är värt tiden för när jag äntligen har en jättehög brevid mig och marken är ren så vet jag att något tråkigt i mig är borta för alltid. Jag ber dom som vet hur man smider att ta hand om metallen. Jag slutar nu se bilder och vilar bara i ett vitt brus av energi. När jag kommer tillbaka till fåtöljen är det dags för trumma. Jag trummar och sjunger på en nykläckt sång; orden hamnar mer och mer på plats.
Det var Anden, nu är det Kroppen tur. Sätter på Marie Bione på hög volym. I en timme gör jag fri dans/kraftdjursdans/hathayoga/kundaliniyoga i en enda låg rörelse. Kroppen talar om precis vad den behöver och jag följer efter.
Under tiden har det mörknat. Tänder fler ljus, men inga lampor. Tänder även värmeljus inne i badrummet. Häller Eucalyptusolja och Rosmarinolja på ljusen. Dofterna blandas med det varma vattnet från duschen. Av med allt gammalt. Ren och nöjd smörjer jag in mig med hemmagjord kräm. Den doftar underbart.
Nu är jag tillbaka i balans igen. Det måste få ta tid att återställa sig ibland. För både Kroppen och Själen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmmm! Jag följer dig i din rening. Göra något liknande kan behövas känner jag.

Tack för dina underbara sagor som förmedlar just helande och skönhet.

Gillar din sida stenhårt. Mycket att ta del av.

Sofia sa...

Tack Snygging!

och vad trevligt att Du är här.

;)