11 maj 2009

Tjäna pengar



Runt handleden pinglande bjällror och stenar (turkos) på band.
En sjal så tunn av rökelse doftar och färgen som rinnande brand.
Sjunger en sång: gammal text och melodi blir mera,
jag sjunger och sången formas som lera.
På väskan en drake som flyger. I fickan bilder små,
fem gånger fem centimeter: en vaksam örn, en helarkvinna och en stjänfångare med skål så blå.
Anteckningsböcker svarta, en stor,
en liten, en skugga av skuggornas bok.
Jag sjunger och Väven helar,
en sten i handen lenar.

Jag sjunger och hon jag arbetar för,
fyller i med skrattet.
En nyckel runt halsen för många portar
vilar en stund, blundar och ropar,
efter själens vänner
dom svarar och varma vindar sänder.

Och hon jag jobbar för, hon blundar och ler,
kanske hon kan känna dem, men hon behåller sin hemlighet.

Vi vilar,
vi tränar,
vi fikar,
min brukare och jag.
Ett ljus,
en vind,
ett skratt
tjänar också pengar
denna arbetsdag och arbetsnatt.
(Bild: Eden av Lindy Kehoe)

2 kommentarer:

Lena sa...

Vilken underbar text. Är det din egen?

Sofia sa...

Tack ska du ha! Alla texter på bloggen är mina egna, om jag inte anger ngt annat (t ex höga Visan är inte min ;) ....