20 december 2008

Indigo, Silver och Skinande Vitt

Från den tolfte december till den första januari pågår mina Yule och Nyårshelger. Jul och Yule är så lätt att väva samman; solsymboler och julkulor, Yulegåvor och julklappar. Julen är så hednisk den kan bli redan i barndomsformen.
Jag behövde en lång tids helger i år när vi går från mörker till ljus, från ett år till ett annat. För högtider är sällan en ceremoni för mig, en dag eller ett datum. Ceremonin är utagerandet och fokuserandet. Högtiden är en period, en passage, en övergång. Och ingen övergång är så delikat som den från ett år till ett annat.
Den faktiska övergången är nära nu. Dagarna är som allra, allra kortast. Nätterna som allra, allra längst. Och snart, snart vänder det.
I socialantropologin pratar man om det liminala tillståndet; tröskeln, det som är mellan rummen, ett vare-sig-eller tillstånd. Då, mitt i transformationen är vi som mest sårbara, som skörast.
Den här högtiden kräver fingertoppskänsla.
Jag fick fyra Mari Boine skivor av en Vän. De har gått nästan dygnet runt. Tonerna lyfter själen och jag seglar genom dagarna. Jag mediterar Indigo, Silver och Skinande Vitt i hela Auran och Energikroppen. Jag klistrar in vackra bilder i Svarta boken och skriver saker om det kommande året som jag kommer att behöva. Jag gör smycken som bär fokuserande energier och byter ut saker i min garderob. Jag rensar i huvudet och i den kommande kalendern redan innan jag skriver in något. Jag söker friden. Och finner den, bland gamla sagor och vädrandet av frisk luft.
Jag drog Dagazrunan som årsruna. Det är perfekt. Lika strålande ljus som själen behöver vara nu när mörkret ligger som tätast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Till och med din text sprider indigo, silver och skinande vitt.
Tack för det, vännen.

Kramar
Megiz