16 januari 2015

Vilda runor - magiska tecken i VarDagen, tar form


"Allt måste börja någonstans, ändå finns det alltid något innan. Som när världarna skapades, såsom Viskvinnan själv viskade i natten ... då fanns inte, och ingenstädes fanns ... "

Så börjar kapitlet om Urrunan i boken Vilda runor - magiska tecken i VarDagen, som kommer att publiceras under våren 2015. En bok måste börja någonstans, med en tanke, en idé, en vilja. Texter skrivs, skrivs om och sätts samman. Denna gång, av mer eller mindre slumpartade händelser, och en hel del uppmuntran från min redaktör på Livsströmmen, har jag också gjort illustrationerna. Det var en resa i sig. Att byta form för sitt skapande är en utmaning. Det finns en sårbarhet i att använda ett uttryckssätt som inte är det vanliga. Och i den sårbarheten finns en alldeles särskild sorts tillfredsställelse. Som att börja om från början. Kasta sig ut och hoppas att det håller.

Nu skapar jag och Livsströmmen själva formen för Vilda runor: redigerar, väljer omslagsbild och omslagets färger. Det finns något kittlande med detta. Att se något som bara var en tanke, vara på väg mot en helhet, mot cirkelns slut. Precis som runorna; från Ur till Fä, från början till helhet. 




(Del av illustration från vårens bok Vilda runor - magiska tecken i VarDagen)

4 kommentarer:

Anna sa...

JAAAAAA!!!! HUR glad jag blir. Lääängtar efter boken =)

Kram/Wynja

Sofia sa...

Toppen Anna! Glada utrop om saker man arbetar med är något av det bästa som finns, eller hur?

Stor kram

Unknown sa...

Hej! Har precis börjat läsa din bok om nordiska gudinnor och tycker att den är oerhört intressant även om den väcker en del frågor. Har en fråga som jag hoppas att du kanske kan svara på. Hur vet man vilken gudinna som man väljer? Är det alltid ett medveten val eller är det något som blir? För jag har alltid känner mig dragen och intresserad av Hel. I hela mitt liv, så nu när jag läser din bok börjar jag undra varför liksom. Om hon är min husgudinna eller vad det kan vara.. Inser att du kanske inte har något svar till min fråga men kände att jah behövde fråga någon som är kunnig!
Längtar även till din nästa bok!

Sofia sa...

Hej Emma! Ber om ursäkt för långsamt svar, men här kommer det iallafall ;) Jag tror att du hittar en del "svar", eller åtminstone tips lite längre in i boken, framför allt i kap: "Våra personliga husgudinnor". Jag tror rent spontant att det vi känner oss dragna till är det som är rätt. Åtminstone för stunden. Eller under en stor del av sitt liv. Eller hela. Gudinnorna är lite som romantiska partners. Vi attraheras av vissa av dem, och ofta är attraktionen ömsesidig - för de känner att vi behöver dem. Om Hel är någon du dras till så tycker jag att du ska vara stolt över att en så kraftfull transformationgudinna finns i ditt liv och visar sig om och om igen. Omfamna det helhjärtat. Hel kan dock vara lite tuff att "bara" jobba med, så kanske - om det känns rätt för dig - skulle du också tittat på någon lekfull varelse som Idun, eller varm och kreativ som Freja. Som komplement. TAck för att du läser! Allt gott. Vandra varsamt i Väven