27 april 2015

Vår i Virginia

Allt är annorlunda. Det är annorlunda att väckas av våren i Virginia - västerländska Amazonia - än i finstämda, försiktiga Sverige. Ingen skillnad i skönhet. Den är lika stor. Bara skillnad i annorlundahet.

Aldrig har det stått så klart för mig hur mycket jag påverkas av den plats jag är. Att resa är en sak, men att stanna på en plats och se säsongerna skifta är något helt annat. Aldrig har jag upplevt så tydligt hur växterna och djuren och platsens andar kryper in under huden och gör mina dagar.

Våren här är explosiv. Nästan galen i sin intensitet. Mycket är större än vad jag är van, färgerna klarare. Klargula monarkfjärilar och neonrosa asaleabuskar blir nästan komiska i sin bjärthet när de kommer sig samman. Dogwood träd blommar med femtaliga och fyrataliga blomblad, Red bud träd regerar, jag hittar klockformade blommor jag aldrig sett förrut på grenar och stjälkar, tulpanträdens knoppar sväller mörkgröna och vårdar sina kommande färger. M såg en en och en halv meter lång brunorm som hastade över vägen häromveckan, och över fältet flyger ett par vitbröstade rovfåglar jag ännu inte lärt mig namnet på.

Vissa saker är mycket små. Kolibrierna har hittat mataren med sockervatten i äppelträdet. Fåglarna rör sig så fort att de förefaller animerade. Det går inte att uppfatta vingslagen. Pilsnabbt dyker de upp, och lika fort är de borta. Lönnen släpper frön på ljusrosa vingar, en dryg centimeters långa älvvingar. På marken i hästhagen växer de minsta violer jag någonsin sett. Om de är violer. Mycker står kvar att identifiera.

Allt går fort, äppelträden har nästan blommat ut. Persikoblommorna likaså.

Känner mig som Alice i Underlandet. Lär mig ett nytt språk, Inte bara namngivningsleken från biologiböckerna, utan också Devorna och Naturandarnas språk på Virginiska.



(Foto: ännu icke identifierade klockor, Creekside lane, Virginia)

Inga kommentarer: