18 juni 2009

Det är Moderns tid, och Krigarinnans

Det är Moderns tid och Krigarinnans. Att Gudinnan återtar sin förlorade status är en bild av kvinnans återinträde i samhällets alla delar. Kvinnors engagemang behövs i världen. Men inte med ständigt strömmande bröst att nära världen, utan för att förändra det som inte fungerar, att rena det som måste renas, att fördela det som bör fördelas. Kvinnor måste bli krigare för det som berör dem; vare sig det handlar om kvinnors rättigheter, miljöarbete, arbete för barns villkor, kamp för sexuell frigörelse för alla eller att föda världen. Med nyhedendomen följer idén att allt hör samman. Vilket vi än väljer av ovanstående område, har det positiv inverkan på dom andra på lång sikt. Vi kan inte göra allt. Därför måste vi känna vad som ligger nära våra hjärtan och låta det styra vägen.
Ibland är det viktigaste arbetet som Gudinnans krigare är att läka oss själva. Om vi är trasiga, sjuka och utslitna av världens och våra egna krav kan vi inte göra mycket nytta. Vissa kvinnor – ganska många kvinnor – har lärt sig att alltid sätta sig själva i sista rummet. Det gör självläkning till den största kampen. Förmågan att ge sig själv den tid och den näring som behövs att bli hel. Så titta noga på dom där kvinnorna som verkar göra så mycket bra, som är så starka och engagerade. Se om du inte hittar spår av sår och taggar över huden. De har redan ridigt över öknen för att söka rätt salva, redan vandrat i Hels domäner för att hitta rätt formel, redan krävt sin tid och sin läkestund. De kan ha krävt år och år av läkande. Inspireras av det, inte av deras förmåga som du tror dig sakna. Om du behöver, gör det du också, ta all tid som krävs. Ingen tillgång är så stor för en krigare än hennes hälsa och styrka.
Finn Krigarinnan och gör det som krävs. Läk dig själv. Läk sen världen. Det är rätt ordning. Den enda ordningen.

(Bild: del av kollage till en Klansyster)



5 kommentarer:

Ingrid sa...

Love U!

Willenda sa...

Härligt med denna bild av gudinnan och modern. Jag har i flera dagar funderat över hur jag skall kombinera svartmåne och midsommar. Jag snurrade in mig i långa tankebanor om moderna mörka sida, avigsida etc men allt kändes fel. Amazone- så klart! Du har helt rätt - det behövs fler Amazoner! Min darling Carolyn har ju med the hunter i sin kvinnocykel. Hennes gudinnor har inte tre ansikten utan fyra.

The hunter har lämnat moderskapets omhändertagande fas. Hon sätter sig själv i fokus, stärker sig själv, helar sig själv och kan därigenom stärka och hela andra.

I will be the hunter
I am strong in spirit
I become the arrow
I become the spear
Now i understand
what to be alive means
Cruelty of diamonds
and the truth of bones

( Weathered Edge)

Willenda sa...

Kolla även www.templeofdiana.org och min Amazon syster Falcon! Tänk att få åka på Artemis camp!

Sofia sa...

Ingrid: jag trodde att det skulle passa dig! kram

Willenda:
jag älskar Diamonds and Boens min absoluta Carolyn favorit. Har snart lärt mig hela texten. Till vintern kan jag den

Sofia sa...

Ingrid: jag trodde att det skulle passa dig! kram

Willenda:
jag älskar Diamonds and Boens min absoluta Carolyn favorit. Har snart lärt mig hela texten. Till vintern kan jag den