20 mars 2008

Vårceremoni i all enkelhet

Det är Vår. Solen skiner och på mitt altare, liksom i köket har påskliljorna slagit ut. Musik från högtalarna blandas med fågelkvitter utifrån.
Jag har spenderat hela helgen med att fira in våren tillsammans med märkliga, starka och fria människor. Så vårdagjämningen har fått passera i en känsla av slött rus, - vilket inte heller är fel. I helgen har jag sått frön, sjungit, bankat på trumman, ätit gott, druckit väl och skrattat mycket. Men som i all förvandling och återuppståndelse har även funnits förlust och sorg.
Det är jord, frö, gult och grönt. Det är solljus, kyla och värme. Det är friskt, nytt, hoppfullt och fruktansvärt. Det är fullt av spirande liv och vi gnuggar oss yrvaket i ögonen. Det är vår helt enkelt.
I helgen fick jag binda in drömmar, förhoppningar och önskningar i band och skicka det över de stora vattnen tillsammans med blomblad och solbild. Jag lånar inspiration av det jag fick lära mig och delar med mig av följande ceremoni:
Något man kan göra när det finns behov att samla sina tankar och sin energi till nya ting: Använd band i väderstreckens fyra fäger. En färgsättning är öster - gult, norr - vitt, väster - svart, rött - söder. Med detta skickar du ut dina önskningar i alla fyra väderstrecken. Bind trådarna till en fyrfläta eller i mer avancerad form om du vet hur. Ramsa samtidigt dina önskningar så att de biter sig fast i trådarna. Ju bättre ramsa, desto bättre resultat. Skicka bandet till den magiska verkligheten i en port av något slag - släpp det i ett vattendrag, häng det högt upp i ett träd, gräv ner det i marken.
Enkelt, effektfullt och vackert.
En riktigt skön Vår och mycket förnyelse önskar jag alla där ute.

Inga kommentarer: