23 januari 2009

Klara Visioner

Disablot närmar sig. För mig en tid att Initiera mig själv på nytt och förnya mina löften till Gudinnan. I realiteten betyder det löften till mig själv hur jag ska använda min andlighet och mina talanger att bana väg för en värld som är rättvis, rolig, sund och vacker. För den som är Gudinnetroende är Jorden ett levande väsen, och alla varelser som föds ur Henne, föds med ett immanent värde. Krafterna och Skaparna är vad dom är; men den form vi ropar på är den form som svarar. Därför kallar jag i form av Gudinnan och Gudinnor, och det är till Henne jag avger mina löften.
Det faller sig naturligt för mig att miljöarbete ingår i en Gudinnlig värld, liksom allt arbete för rättvis fördelning av Gaias resurser. Att väcka den kvinnliga kraften och bekämpa patriarkatet är också självklart. Liksom att arbeta för en värld med mångfald och tolerans; där val av förhållande - familj - boende, sätt att försörja sig, religion och andlighet, kreativitet och skapande; är lika färgstarka och skiftande som regnbågen.
Men för att veta hur man ska arbeta behöver man klara visioner. Det vi kan föreställa oss är också möjligt. Desto tydligare vi kan se våra mål och hur vi ska nå dit, desto troligare är det att vi lyckas. Jag ska erkänna att jag blivit mycket inspirerad av att läsa Starhawks böcker den senaste tiden. Hon säger bland annat just detta; att vi behöver se framför oss vart vi vill, inklusive praktiska sätt att genomföra det.
Visualisering är en grundförutsättning för allt magiskt arbete. Och vad är magi om inte förmågan att förändra den inre och den yttre verkligheten. För att förändra livsvillkoren i stora världen krävs långsiktig, envis, storslagen och kollektiv magi.
Det finns alltid människor som hävdar att de är ”realistiska”; som vill verka världsvana och smarta genom att påtala hur ”världen verkligen fungerar”. Av någon anledning anses pessimister vara smartare än optimister. Men om alla hade lyssnat på dessa pessimistiska så kallade realister hade homosexualitet fortfarande varit en sjukdom, de Mänskliga rättigheterna aldrig formulerats och inga som helst miljöavtal ingåtts. För att ta ett litet antal exempel.
Det är ett fåtal människor som verkligen tjänar på världens orättvisor. Resten av oss är förlorare. Det finns en djup, folkbaserad vilja att förändra världen till det bättre. Tappa in på den viljan och formulera dina visioner om en bättre värld. Från dessa visioner kan vi sen avge löften hur vi ska verka.

5 kommentarer:

Willenda sa...

Wow Sofia!
Jag ställer mig upp och applåderar dig! Tillsammans kan vi skapa mirakel och en annan verklighet.
Love U
Willenda

Sofia sa...

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, vi gör det

stor hård kram
Sofia

Anonym sa...

jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är Riktigt glad att jag gjorde det.
jag försöker gå igenom varenda liten detalj i alla dina inlägg, men det blir så många intryck på samma gång för mig som är ny inom det här området.
jag vill lära mig allt, jag känner att det här är Jag.

men jag ska fortsätta läsa och försöka hitta min väg in i allt det här :)
Tack för din fina blogg!

Anonym sa...

Just så! Och det magiska i det hela är att stå fast i sin vision och sin tanke om en annan värld. Det är så vi sprider kraften och energin.

Låt regnbågen få lysa i sina fantastiska färger alla dagar, inte bara då det regnar.

En som står bredvid Willenda och applåderar.

Kramar dig

Sofia sa...

Mina fina systrar! Så skönt att ha stöd i det man gör. Clarissa Estés säger att varje kvinna behöver sin egen halleluja kör. Hoppas att jag kan vara med i era också.

Sabina. Välkommen hit.

kramar
S