14 januari 2009

Sunna växer mer och mer


Ja faktiskt. Sunnas tid på dagen blir längre och längre.

Det blir också kapitlet om Sunna som nu fått till sig tre korta texter om att arbeta magiskt med Solgudinnan.


Egentligen hade jag inte tänkt skriva ngt förrän hela kapitlet var klart. Men av någon andledning kändes det som om jag borde få ut det här så fort som möjligt. Och är det något man lär sig med åren är det att känslan ska man lita på; och när det går handla efter.

Det är inte mycket kvar. Men jag hittade så intressanta saker om Sunna i myten, och helt plötsligt sitter jag med näsan mitt i gammalgermanska, paganska texter, bronsålderskult i norden etc etc. Jag måste få näsan över vattnet och sammanfatta lite av det jag lärt i de sista stycken, innan jag kan bli klar. Mest fascinerad är jag över en passage som handlar om Sunna och hennes syster Sinthgunt, vilket kan betyda den Nattvandrande. Logiskt tolkat som månen. Hon finns bara nämnd på ett ställe, och eftersom den nordiska, personifierade månen var en man är detta allmänt avfärdat. Men mina paganska, feministiska nerver anar Systerskapet i gammal tro. Läs själva och gör egna bedömningar.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Din Sunna text blir bara bättre och bättre! Vissa delar är som om de vore skrivna för mig! :-)
Du är bara bäst men det är ju som det brukar!

Sofia sa...

Tack ska du ha!
Dina ord värmer.
Som Sunnors ord ska göra

kram S

o förresten. vist skriver jag direkt till dig ibland. jag har min musor.

Anonym sa...

Sofia!

Jag blir så imponerad av hur du skriver och vilka bilder som stärker upp texten. Du är verkligen jätteduktig. Sunna texten måste jag gå tillbaka och läsa när jag har rejält med tid. Den vill jag ta mig tid att njuta av.

Anonym sa...

... nu gick det av gammal slentrian. Använder Söstra di som alias på en annan blogg men jag är gärna Söstra di med dig också :)/ Åse

Sofia sa...

Tack ska du ha!
Ja, det var nog bra att du förklarade annars hade jag fundrat på vilken av min söstrar det var :)

(du får gärna skriva det till mig också ;))

kram
S