10 juni 2009

Om Saga den som Ser

Saga är tempererad och balanserad. Saga betyder "den som Ser". Och hon ser, både framåt, bakåt och åt sidorna. Hon är knivseggen på vilken jag balanserar: när jag ser orättvisorna men väljer att inte ge dem legitimitet genom att fixera mig vid dem. Hon är vattendroppen jag följer med blicken, när jag ser en fiende av allas frihet, men väljer att inte göra honom till min fiende, utan tittar efter honom i mitt hjärta och möter honom där. Vem förtrycker jag, vad kontrollerar jag i missriktat syfte, i felvriden rädsla?
Hon är den som ser djupare, som inte nöjer sig med den enklaste lösningen: den lösning ger mig en tillfällig boost i mitt självförtroende, men som i längden låser positionerna. Det är inte naivitet, snarare motsatsen. Det är att ha två öppna ögon, att tvätta dem med vattnet från Sökkvabäck med jämna mellanrum.
Ständigt åker vi dit, ständigt måste vi börja om. Antingen ramlar vi in i den halvblinda dagdrömmarnas värld, eller i den lika gråstarriga apokalyptiska visionen. Ingen av dem är sann, vi lever ständigt i en värld av val, av olika möjligheter, av parallella framtider.
Saga hjälper mig att se både balansakten och äventyret. Med svärdet i sidan och på kamelens rygg över öknen, eller kallblodshästen genom ändlösa skogar, eller i vagnen genom Staden på sidenkuddar. Vilken karaktär i Sagan vill vi vara: den knarriga, klagande gubben vid brasan som förfasar sig över världens gång, den bortskämda prinsessan som lite förstår och ingenting gör, eller någon större, något klokare, någon ibland modig, och till och med fylld av
en vision att leva. En Var Dags Hjältinna eller Hjälte med skinande mynt och godis till tiggare, barn och småfolk i ena fickan och faktaboken i den andra.
Saga är blå och klarögd. I ena mungipan lurar leendet. För den som tittar noga på världen måste ha humor, eller får det i processen.

Inga kommentarer: