17 juni 2009

Ekologi i det som och Nära och det som är Fjärran

Av många skäl - men mest för att det ligger i luften - har det samlas texter i min hjärna om vår närmiljö, om miljöhänsyn som börjar i trädgården och siktar på globala hänsyn som klimat och mänsklighetens framtid. Vissa av dessa texter är pragmatiska, vissa esoteriska, de flesta både och; för ingenting är så andligt som att gräva med fingrarna i jorden eller känna Moder Jords rörelser när man vilar pannan mot en av Ales stenar. Det får bli en serie; om egocentritet som den bästa motorn att skapa vilja att förändra mot en hållbar utveckling, om att adoptera platser att beskydda, om riskerna med ekologisk fåfänga mm.
För att kicka av denna serie som blir återkommande under sommaren vill jag börja med att rikta blicken mot den olyckliga situation som kan uppstå när olika miljöhänsyn hamnar i konflikt med varandra. På den vackra Linderösåsen i Skåne finns planer på en vindkraftsanläggning som kommer att förstöra landskapet för boende såväl som besökare. Att i ett län som till största del består av av kust och öppna landskap planera vindkraft i just detta område är, för att använda dagens största underdrift, inte särskilt genomtänkt.
Den som precis som jag vill hjälpa till att förhindra dessa planer kan gå in på bevaralinderodsasen.se. Läs också mer om vad klansyster Willenda skrivit om saken här. Mitt coven Månsystrars klan har nu adopterat denna sak som sin egen.
Jag vill också tipsa om att ett intressant program om just klachande miljöhänsyn på Klotet P1 13.20 idag. Själv får jag lyssna på det senare. För idag ska jag ta på mig himmelsblå och orange turban och ta sommarens jungfrutur med cykeln, ta mig ut ur Staden och njuta av gröna fält och blå himmel.

Inga kommentarer: