3 mars 2010

mera Skrik

Våren är den mest underbara tid

vi svävar fritt mellan död och liv

pulserande, bristande knoppar

ockuperar hela själen

måste springa

måste vråla

måste ut

allt måste ut


i solfläckade pölar ser jag

yrvakna, små gröna

gnugga sig i ögonen, veckla ut sina vingar


det är kallt, men vi känner det

det som göms i snö … och snön töar bort du vet.


Vi lämnar plats

för det nya:

humlor, bin, nyckelpigor

skott, vildsvin, vilt vin

lämnar plats,

rensar ut med ett skrik


Skriket – den hedniska, från hjärta och sköte – är nyckeln till porten mellan världar


Cityjeep är fortfarande det osexigaste som finns

liksom asfaltsplaner det dummaste

när vi behöver så mycket plats

att gro och leka

förfriska oss och våga leva

revolutionera, revolutionera mjukt

genom att smyga ner frön vid lyktstolparnas grus


Vårplaner:

Frisk luft, nytt folk, förnyade vänskaper, gröna ringar, vårstjärnor, frön i jorden och plantor i solen, prismor och stjärnvinda utanför sovrumsfönstret; samla cirklar, kraft i trumman, nya vindar; Saga berättar, Hel vet, Audhumblas mjölk strömmar ner; korta kjolar, turkos och choklad, glass i mängder, håret fladdrar, cykla vid havet, friska vindar, cyklar överallt; lär ut, lyssnar, lär mig, lämnar. Går i ballerinaskor i olika färger. Sjunger innan jag går och lägger mig, älvor sitter på mitt bröst i natten. ’Little girls lost’ ’Älvdrottningen’ och ’Alice i underlandet’, smycken av harben och sjalar runt hatten. Sjunger när jag vaknar, älvor trasslar in sig i mitt hår. Sunna får lysa så mycket hon vill och varje knopp jag ser ska välsignas. Jag dricker sol och tuggar ljus, slingrande murgröna och luktärt sprider sig över min hud.

Inga kommentarer: