8 april 2008

Skapande och Tiden

För en halv vecka sedan la jag upp min första längre text om Nordiska Gudinnor på hemsidan (under länken Intro.) Jag jobbar nu vidare med texter om Freja. Det är hur kul som helst. Äntligen finns en av Idunbilderna på bloggen och senare i veckan ska fler bilder plus introduktionstext läggas till min version av de moderna och urgamla gudinnorna i norr. Jag skriver och skapar; mitt bland brödfödejobb, studier, vardagssysslor och sociala förväntningar.
Jag tänkte skriva några inlägg om Skapandet och Tiden. Hur hittar vi utrymme att skapa fast vi inte måste? Hur hittar vi utrymme att skapa när vår själsliga och emotionella överlevnad kräver det? Hur förklarar vi för älskade vänner att vi inte ringer därför att vi prioriterar svarta bokstäver på vitt papper? Hur motstår vi att sjunka ned i en mjuk soffa sent på kvällen och istället sätta oss att redigera bilder? Hur lämnar vi alla vi älskar en stund för att låta händerna sjunka in i kall lera?
Jag skriver och skapar - därför att jag är för gammal för att låta bli. Om jag inte gör det nu kommer jag aldrig att göra det. Jag skriver och skapar - därför att jag är för ung för att inte göra det. Det ger mig värme, näring och själ.
Det finns Tid. Men ibland måste vi vrida den ur vanornas grepp, brotta ned den och vägra släppa taget. Det finns mängder av trick, mängder av offer. Jag ska skriva om det. Så fort jag inte kan låta bli.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Läser ju Din blogg regelbundet och älskar bilderna och din text. Fotar du själv? Så undrar jag om det är OK att jag skriver av dom ljuvligt inspirerande texterna om Nordens Gudinnor, i min egen Häxbok? I Ljus//Wynja

Sofia sa...

Tack! Vad du är snäll. Ibland fotar jag själv, men bilderna när jag använt mig själv som "modell" brukar min sambo, Peter Hallin, både fota o redigera.
Självklart är det ok att du skriver av, men som i all annan citering ange gärna vem som skrivit dem. Hoppas nu att det inte ska dröja alltför länge innan jag får ut lite mer matnyttiga texter ....

kram
Sofia

Sofia sa...

Tack! Vad du är snäll. Ibland fotar jag själv, men bilderna när jag använt mig själv som "modell" brukar min sambo, Peter Hallin, både fota o redigera.
Självklart är det ok att du skriver av, men som i all annan citering ange gärna vem som skrivit dem. Hoppas nu att det inte ska dröja alltför länge innan jag får ut lite mer matnyttiga texter ....

kram
Sofia

Anonym sa...

Tusen tack för igår, våra diskussioner stärkte mig i min strävan efter mer Tid. Vilka kloka ord, vi är verkligen för unga och för gamla, och det är dags att ibland prioritera sina egna behov framför andras någon gång. Jag ser fram emot när du inte kan låta bli!Kram!
/Perta