31 oktober 2008

Hels Afton


Hels Afton och Förmödrars Fest. En högtid att söka det söta på oväntade ställen. En dag att leva och låta dö.

Slöjorna mellan Världarna är tunn. Vi hör rösterna från dem som gick före oss. Har de någon kunskap att ge? Vi hör sången från den Svarta Gudinnan. Hon flyttar sig uppåt denna tid, kommer närmare, kryper intill. Snart ska hon rida först i den Vilda Jakten med spöken och knytt i hasorna.

Fladdermusen är en av hennes allierade, liksom Vakthunden och den svarta ormen. Svart som synden, vit som benknotor, blekt lila som höstens blommor och orange som den brinnande pumpan. Färgerna är sköna och har sin egen styrka.

Vi avslutar det som måste avslutas. Släpper taget om gamla gräl och föråldrade begränsningar. Släpper taget om intellektet och känner svaret som studsar mot våra kroppa. Kalla och taggiga må vi vara. Men vi är äkta när vi står nära Andra sidan. Vi hör, vi känner och vi släpper taget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att du nämnder fladdermusen. Den 27 okt vandrade jag på Omberg. Jag följdes på min väg av en fladdermus och även när jag hoppade in i bilen flög den framför. Det finns en tolkning att fladdermusen ber oss att hämta visdom ur våra drömmar och använda drömmarna som verktyg. För mig stämmer detta mycket väl in och jag går nu in i drömtiden...

Sofia sa...

;)