10 september 2008

Odens dag, Vindarnas dag

Onsdagen är Odens dag. Magikerns, intellektets och talets dag. En dag för vindar och luftelementet. Det är vitt, grått och blått. Ibland gult.
När jag reste på Assrunan - den runa som oftast ses som Odens runa, och står för luft och tal - trodde jag att jag skulle få en lektion i talets kraft. Istället bar mig trumman till en bergstopp där jag fick lära mig att lyssna.
Ass står för kommunikation och den ena halvan är lätt att glömma. Särkilt för en sån som mig som tycker att det är roligt att skriva, tjattra och sjunga. Men stora öron är en en gåva. Och det viktigaste jag lärde mig på denna resa är att om vi lyssnar - riktigt noga och förutsättningslöst - så händer det något med den vi lyssnar på. Vi kan också lyssna på världen, låta den tala, säga vad den vill, vad den längtar efter och vad vi kan göra för den. Vi kan lyssna på vindar, sus och jordens mullrande. Där finns all kunskap vi behöver. Och vi kan lyssna på våra medmänniskor, vilket är det svåraste av allt, och försöka glömma oss själva för en stund, inte läsa in allting utifrån vårt eget behov att bli bekräftade, utan höra. Verkligen höra.
Odens dag är bra för promenader och frisk luft. Att blåsa ut tankarna och göra dem klara. Det är en dag för ord, särskilt att använda orden med respekt. Mycket kan göras med tal och skrift. Och det är såklart en bra dag för all typ av luft - och vindmagi. Här är en egenskapad favorit:
Var utomhus och ha med såpbubblor. Blås bubblor som en gåva till luftandarna. Se när dom seglar i väg och far runt. Så skapar du en bild av dig själv som du vill vara. Låt bilden komma av sig själv, växa och låt den bli så rolig, spännande och stor som möjligt. Säg till luftandarna att det här är din dröm om dig själv, det här är ditt sanna jag. Blås bubblor och tacka luftelementet att det kommer hjälpa dig uppnå denna bild.... varje gång du känner att du fastnat ta en sväng ut och blås bubblor som tack. Tacka för det som redan håller på att hända.

Väl mött

Inga kommentarer: