4 oktober 2009

... vandrar vidare

Klimatkrisen, Finanskrisen
vi pratar för lite om Identitetskrisen
miljönördarna hade rätt
miljönördarna hade rätt?
chocken för stor att bära
liksom förödmjukelsen
den kollektiva psykosen sprider sig
många talar med kluvna tungor
det är chock, inte ondska

Lyssnar på klimatforum
kloka röster
läker
dom har byggt kunskap i decennier
borde vara våra ledare
nu när världen krampar

spinner trådar av intelligens och magi
runt mina rum

stänger ute männen
bara dom jag älskar kvar:
far, Oden, älskaren, Hjortkungen, bror, Balder
män som med utsökt försiktighet,
rör sig i varje ekosystem
älskar dem desto mer

cityjeep är det osexigaste som finns

erövrar det Nya Hemmet
huset är gammalt, bostaden misskött
det tar Tid att återfå förtroendet
centimeter per centimeter
orange i köket
chokladmousse i hall och vardagsrum
Laid back brown, står det på förpackningen
sovrumsfärgen heter Frej

Allting räknas, säger Syster UrEld.

Allting räknas

Allt jag gör, gör jag för dig,
dig och dig
liksom för mig själv
skillnaden en formalitet

Spinner trådar av intelligens och magi
bygger rum för avgudadyrkan

Snabbt
duckar undan
dansar bort
krokar loss från malande röster
Ja men visst är det si och så, säger han, säger hon.
Är det verkligen det?
är inte si och så
snarare självuppfyllda småttighetsprofetior

Frihet är inte människan givet
frihet måste erövras och befästas
den som inte tar sin frihet
slukas snabbt av andras krav

1 kommentar:

Hon som vandrar sa...

Miljönördarna har rätt.