11 oktober 2009

... och

Hösttid, Heltid, Skådandets tid
den syrepackade luften är kristallkulan

Ser mig som gammal

väderbitet rynkig, men kroppen är stark och blicken klar
vildvuxen trädgård, naturen in på knuten
huset är skraltigt
kattorna regerar
hela dagen är en testund
så ytterligt förnöjd

precis så
ska det bli

Ibland kommer hoppfullt besök till mitt hus
- Kanske hon den gamla häxan,
har bot för trasig själ, tänker han eller hon.
hon som rest i många världar, plockat stenar i Peru, sovit under stjärnor och grenar, trummat så länge, sökt så långt och skrivit flera böcker om ämnet. Borde inte hon veta?

De kommer med hopp
men jag är gammal
pensionerad i min tro
trumman är upphängd
staven likaså
korten spridda för vinden
inte ens en kristall kan jag bjuda på

inget kan jag göra, annat än att se dem
som jag ser allt nu;
vidunderligt liv:
hasselbladen i dungen, kråkorna på taket,
fladdermusen under nocken, mössen på vinden

Jag ser,
jag ser dem,
precis som de är
och den som lämnar mitt hus
är inte längre samma
jag svär

att bli Sedd
medicin av destillerad sort
tänker,
måste jag vänta, tills alla år har gått

Jag ser dig
Jag ser dig
vidunderligt rik

full av liv
full av liv

Inga kommentarer: