26 oktober 2009

Hedendom och Rikedom; Hels mylla

På begäran (åh det är så underbart att säga så) kommer jag att skriva en serie om Hedendom och Rikedom. Öppnar i dagarna också en tråd i Komposten där det finns möjlighet att diskutera och arbeta vidare. Jag vänder mig till alla hedningar som haft och har problem att få ihop sin tro, levnadssätt och förmågan att försörja sig.
Som för så många hedningar har levnadsform och försörjning varit en återkommande stöttesten i mitt liv. Idag har jag funnit ro i detta och anser mig rik på de flesta plan. Men jag har fortfarande kvar utmaningar; som att kombinera anställning med min utbildning och mina intressen, liksom att starta ett hobbyföretag utifrån mina kreativa ansträngningar. Jag utgår ifrån T.Thorn Coyle och Christopher Penczaks diskussion kring ämnet. Lyssna gärna på den.
Det kan uppfattas som fel tidpunkt att prata rikedom när världen brinner och det sista vi behöver är större fixering vid materiella ting. Men jag tror att det är precis rätt tid. Därför att hedendomens representanter behövs i världens omställning till ett mer hållbart samhälle. Att förstå behovet av en total omställning i hur vi fördelar och hanterar jordens resurser ingår per automatik i den hedniska erfarenheten. Vi kommunicerar med Naturen, och Naturen talar om för oss vad som inte fungerar. Men vi behöver vara delaktiga i samhällsekonomin; för att visa på alternativa sätt att förhålla sig till pengar, framgång och rikedom. Det är svårt att vara delaktig om vi klär oss i aska och gömmer oss i skogen.
Vilket direkt leder mig till den här seriens första övning. Den handlar om att göra sig av med våra självskapade snubbeltrådar. Som Thorn och Webster påpekar kan det finnas en rädsla hos många av oss att framgång leder till att vi tappar greppet och helt plötsligt tillhör den överkonsumerande, giriga grupp människor vi vänt oss bort ifrån. För att vara på den säkra sidan ser vi helt enkelt till att inte ha någonting alls. Vi kan också hysa föreställningar om att vi inte förtjänar bättre än vi har, att vi inte skulle klara av framgång eller att pengar förstör vänskaper och familjesammanhållning.
Jag tror vi mår vi bra av att kunna försörja oss själva. Jag tror att vi mår ännu bättre om vi kan tjäna pengar på ett för oss meningsfullt sätt. Jag tror också att de flesta hedningar mår som bäst om de kan tjäna åtminstone en del på sådant som har direkt med hedendom och kreativitet att göra. Det ger oss mer utrymme att utöva det vi älskar mest med gott samvete.
Det första vi behöver är att göra oss av med föreställningar som förstör för oss. Vi kan tillkalla Hel för detta.
Hel representerar förstörelsen såväl som den rika mylla ur vilket nytt kan gro. Be henne om hjälp att gräva i de djupa lagren. Titta noga och fundera kring dina negativa föreställningar och rädslor kring rikedom. Du kan använda dessa frågor för att komma igång:
Vilka människor som har det gott ställt tycker du illa om?
Tror du att du har något gemensamt med dessa individer?
Har du dåliga erfarenheter av människor som plötsligt fått mer pengar?
Har du själv betett dig tvivelaktigt när du haft mer pengar än vanligt?

Visst finns det gott om moraliskt tvivelaktiga rika individer. Men vi har en fri vilja. Någonstans måste vi hitta självförtroendet att inse att vi avgör vad rikedom är och tro att vi kan hitta moraliskt försvarbara sätt att ha det gott ställt. Själva definitionen och upplevelsen av rikedom är en nyckel vi ska titta närmare på längre fram.
Hitta på fler frågor som kan hjälpa dig vaska fram hämmande föreställningar kring rikedom. Nästa inlägg kommer att handla om hur man kan transformera sina snubbeltrådar.
För övrigt vill jag tillägga att den som undrar om jag helt glömt bort Hels afton, kan titta in på Klanen och se vad jag och klansyster kuckilurar om under veckan.

Inga kommentarer: