23 mars 2009

Efter Vårdagjämningen

Vårdagjämningen var rolig, spontan och det mesta blev annorlunda än jag tänkt, och jättebra.
Jag fick nöjet att befinna mig på den sida av magikerna som är lite flummig till mods och låter allt komma som det kommer. Vilket inte riktigt är den sida jag brukar befinna mig på. Det var skönt och jag känner mig utvilad.
Någon utrensningceremoni blev det inte under helgen, men väl nu när jag kommit hem. Har legat med monumental mensvärk stor del av dagen. Har inte haft något liknande på många år, vilket bara innebär att kroppen gjorde sin egen ceremoni. Har sovit till doften av Salvia och med tända ljus och vaknat lätt och tom.
Däremot har vi under helgen dansat, trummat, skvallrat, gonat ner oss i mjuk mossa och låtit småfolket få plats, gjort och ätit tårta, haft sagostund, lärt känna varandra bättre, burit clownnäsa, drivit med varandra, hittat smyckesben, gett varandra idéer och någonstans mitt i detta har djup magi skett utan vare sig regelrätta resor eller ceremonier.
Nu lyssnar jag på Deneans The Weaving. Har tvättat upp och lagt fram alla gröna plagg och smycken som jag har. Jag ska bära grönt för att påminna mig om att saker och ting trots allt växer av egen kraft. Drog Jara - Årsrunan - som kvartalsruna och låter nu insikten sjunka in på ett bekvämt sätt i kroppen; allt som kommer, kommer när det ska; jag arbetar, älskar, vilar skapar och äter efter behov och öppnar lugnt famnen för det när rätt tid är.
Nu har tiden tippat över till ljusets fördel, våren är verkligen här och jag känner mig så förtusättningslös som tiden kräver.

3 kommentarer:

Willenda sa...

Hej Fia,
Jag håller med, helgen blev underbar. När ja kom hem efter ridningen stog mitt hus och hopade av alla energier. Det blev till att göra lite korsdrag innan jag kunde gå in..... Jag bekantar mig med Ing runan.....
Stor kram
Willenda

Anonym sa...

Nu! Två nya inlägg! Oj, läser och känner in. Säger ngt om systerskapet när jag fnulat en stund...

Megana sa...

Mycket underbar. Småfolket tjattrade mig i örat långt uta sönda natta. Kom på mig själv, under kvällen, med att sitta och småfnittra för mig själv,när vissa komiska händelser poppade upp inom mig. Hjärtat sjunger än.

Förstår att du fick vädra, Willenda.

Kramar
Megana